Val niet voor vals
Over bots
Doelstellingen
Leren over deze interactieve technologie die op steeds meer plaatsen in het leven van studenten opduikt.
Ervaringen met bots van verschillende types identificeren.
De impact analyseren die deze technologieën kunnen hebben op het dagelijks leven - zowel positief als negatief and negative.
Even praten
Meer en meer mensen gebruiken bots tegenwoordig. Heb je dat woord ooit al gehoord? Sommigen noemen ze “chatbots” of “virtuele assistenten”. Ze worden ingezet voor ontelbare doeleinden: om te gamen, het weer te checken, vragen te beantwoorden, instructies te krijgen, te melden wanneer de tijd verstreken is, enz. Soms hebben ze een menselijke naam, soms beschrijven hun namen gewoon wat ze doen, bijvoorbeeld Hond per Dag, een bot die dagelijks een foto van een hond verstuurt. Bots kunnen op mobiele apparaten staan, online, in auto’s, of het kunnen speciale apparaten zijn die mensen in verschillende kamers van hun huis plaatsen. Laten we even praten over welke ervaringen uw kinderen al hadden met bots en erover nadenken. Deze vragen kunnen we in overweging nemen:
- Weet je wat een bot is?
- Wie van jullie heeft al met een bot gepraat? Op welk soort toestel?
- Wie wil ons vertellen hoe dat is?
- Waarvoor denk je dat bots het meest geschikt zijn (voorbeelden om hen aan het denken te zetten: vragen naar het weerbericht, nieuwsfeiten geven, een spelletje spelen, vragen naar informatie)?
- Bots gebruiken wat we AI of artificiële intelligentie noemen. In zekere zin leert AI uit de dingen die jij vraagt, zodat het jou beter kan helpen. Daarom ‘onthouden’ of nemen bots op wat jij vraagt en zegt. Ga je hierdoor nadenken over wat je een bot vertelt? Zo ja, wat zou je er dan tegen zeggen en welke soort informatie zou je voor jezelf houden?
- Vind je dit hetzelfde als tegen een mens praten? In welk opzicht is het hetzelfde en ook niet hetzelfde?
- Hoe behandelen of praten mensen die je kent met hun bots?
- Hoe zou jij ermee praten? Zou je vriendelijk zijn, of zou er soms tegen gillen?
- Vind je het oké dat mensen gillen tegen bots? Waarom of waarom niet? (Is het een soort van interactie?)
- Soms denken heel kleine kinderen dat bots mensen zijn. Wat zou jij je kleine zus, broer of neefjes vertellen zodat ze begrijpen waarmee ze aan het praten zijn?
- Als bots kunnen leren van mensen, kun je dan iets bedenken dat wij niet mogen zeggen omdat je niet wilt dat bots het leren? (Tip: denk even terug aan de activiteiten in “Share with Care” en bespreek hoe ze hiermee samenhangen.)
- Kun je informatie beoordelen als “goed of slecht” of “echt of vals”? Hoe kunnen we deze vragen proberen te beantwoorden?”
Activiteit
Zoek na de discussie op je toestellen thuis naar afbeeldingen van en informatie over bots (inclusief nieuwsverslaggeving). Mogelijke zoekwoorden: “bots”, “chatbots,” “digitale assistenten” of “virtuele assistenten.” Beslis in familieverband of de informatie oké is en schrijf er een samenvatting van één alinea over.
Lessen
Kritisch denken is een van de beste en meest duurzame “tools” die we hebben om ons technologiegebruik duurzaam te houden – en het mooie eraan is dat het beter wordt telkens als we er gebruik van maken hardop denken, is een krachtige en leuke manier om die tool te gebruiken en te verbeteren