Vriendelijk zijn is cool
Een toontje lager
Doelstellingen
De juiste beslissingen nemen wanneer je kiest hoe en wat je communiceert.
Situaties herkennen waarin het beter is te wachten tot je oog in oog staat met iemand, dan meteen een tekst of bericht te verzenden dat misschien verkeerd kan geïnterpreteerd worden.
Even praten
Dingen worden al snel verkeerd begrepen
Jongeren gebruiken verschillende communicatievormen door elkaar, maar onlineberichten kunnen anders worden geïnterpreteerd dan face-to-face of via de telefoon.
Ben je ooit verkeerd begrepen geweest online? Heb je bijvoorbeeld ooit een grapje gemaakt en nam je vriend jou serieus – of vond hij jou zelfs gemeen?
Heb je zelf iemand anders in een sms of chat ooit verkeerd begrepen? Wat heb je gedaan om de communicatie te verduidelijken? Wat zou je anders kunnen doen?
Activiteit
Berichten beoordelen
Laten we deze voorbeelden van tekstberichten op het bord bekijken. Uw kinderen hebben vast ook geweldige voorbeelden. Noteer er wat meer om over te praten.
- “Dat is zo cool”.
- “Whatever”.
- “Ik ben zo kwaad op jou”.
- “BEL ME NU”.
- “Oké, chill”.
Lees de berichten hardop
Voor elk bericht gaan we nu één persoon vragen het hardop te lezen op een specifieke toon ( ).
Wat valt je op? Hoe kan dit overkomen bij andere mensen? Hoe kan een ‘afzender van berichten’ beter communiceren wat hij echt bedoelt?
Lessen
Uit wat iemand schrijft of sms’t, kan je moeilijk afleiden hoe die persoon zich voelt. Zorg ervoor dat je de juiste manier kiest voor je volgende bericht - en ook dat je niet te veel zoekt achter dingen die mensen online tegen je zeggen. Ben je niet zeker wat iemand bedoelde, vraag het die persoon dan persoonlijk of aan de telefoon