girl

Protection de la vie privée

Een initiatief van Google en Test-Aankoop

Praat erover als je twijfelt

Meld het ook online

Door een thuisapparaat te gebruiken om te tonen waar ze ongepaste inhoud en gedrag moeten melden in apps, bekijken u en uw kinderen diverse soorten content, beslissen jullie of het moet gemeld worden en praten jullie over het waarom.

Doelstellingen

Zich bewust zijn van de onlinetools om misbruik te melden.

Overwegen wanneer je ze moet gebruiken.

Praten over waarom en wanneer je misbruik moet melden.

Even praten

Wanneer er online gemene en andere ongepaste zaken opduiken, dan hebben mensen verschillende mogelijkheden om te reageren. In de laatste activiteit hadden we het over de belangrijkste mogelijkheid: erover praten met iemand die je vertrouwt. Een andere mogelijkheid is het melden aan de app of service waar je de inhoud hebt aangetroffen, wat kan helpen om de inhoud te verwijderen. Het is belangrijk om onlinemeldingstools te leren gebruiken.

Kinderen moeten het gewoon worden om een screenshot te nemen van gesprekken of activiteiten die kwetsend of verdacht zijn alvorens de blokkerings- en meldingstools te gebruiken (anders is de activiteit misschien niet meer zichtbaar). Dit zorgt ervoor dat vertrouwde volwassenen kunnen zien wat er is gebeurd en het probleem kunnen helpen oplossen

Activiteit

Wat je nodig hebt
  • Hand-out: werkblad “Meld het ook online!”

Zoek hoe je een probleem meldt

Neem zo veel mogelijk apparaten waarover je thuis beschikt. Zoek samen de tools in minstens drie thuisgerelateerde accounts om ongepaste inhoud of gedrag te melden.

Bekijk de scenario’s

Bekijk zeven situaties op het werkblad.

Zou je dit melden?

Vraag kinderen om te vertellen of zij deze inhoud zouden melden; vraag hen daarna om te zeggen of ze het niet zouden melden.

Zo ja, waarom?

Er is niet één juiste reactie of aanpak. Zorg ervoor dat kinderen dit weten voor u met de discussie start.

Werkblad

Laat uw kinderen elk van de onderstaande scenario’s lezen en vraag hen of ze het zouden melden aan de app of service waarin ze ze hebben aangetroffen. Laat hen voorbereiden en uitleggen waarom ze het al dan niet zouden melden, en bespreek daarna die keuzes.

Opmerking:
er is niet één juiste keuze en daarom is erover discussiëren zinvol.
Niemand mag zich slecht voelen over de gemaakte keuze. Zelfs volwassenen weten niet altijd wanneer of hoe ze iets moeten melden.

Situatie

Een leerling post een groepsfoto op een publieke account en jij haat de manier waarop je op de foto staat. Zou je die foto melden of niet? Hoe kun je reageren?

Situatie

Iemand maakt een account aan van een leerling en gebruikt diens naam en foto. Die persoon heeft een meme gemaakt van de foto en er een snor en andere vreemde gezichtskenmerken bij getekend, waardoor de foto een grap lijkt. Zou jij de account melden of niet?

Situatie

Iemand post een heleboel gemene commentaren over een leerling uit jouw school zonder diens naam te gebruiken, maar jij denkt te weten over wie het gaat. Zou jij die commentaren melden of niet?

Situatie

Een leerling creëert een account met de naam van je school in de schermnaam en post foto’s van leerlingen met commentaren die iedereen oppikt. Sommige zijn complimenten, andere zijn gemeen tegenover leerlingen. Meld je de gemene commentaren, de hele account of beide?

Situatie

Op een nacht merk je dat een leerling online een commentaar heeft gepost met de mededeling dat ze de volgende dag gaan vechten met een andere leerling in de eetzaal. Meld je dat onlinecommentaar of niet? Meld je het bij de leerkracht of directeur de volgende dag of niet? Of beide?

Situatie

Je bekijkt een cartoonfilmpje en plots verschijnt er vreemde inhoud die duidelijk niet geschikt is voor kinderen en je voelt je er ongemakkelijk bij. Meld je het of niet?

Situatie

Je speelt een onlinespel met vrienden en iemand die niet meespeelt, begint met jou te chatten. Die persoon is niet gemeen of zo, maar je kent hem niet. Negeer je die persoon of meld je het?

Lessen

De meeste apps en apparaten hebben tools om ongepaste inhoud te melden en/of te blokkeren, en het kan de betrokken mensen, hun community en de platformen zelf helpen als we die tools gebruiken. Voor je ongepaste inhoud blokkeert of meldt, is het altijd verstandig om een screenshot te nemen zodat je een bewijs hebt.

Woordenschat 

Dapper

Moedig; niet noodzakelijk onverschrokken, want mensen zijn heel moedig wanneer ze bang of nerveus zijn maar ze reageren toch positief.

Gehackte account

Een online-account dat door iemand anders is overgenomen, zodat je er zelf geen controle meer over hebt.

Leerlingenbemiddeling

Een stap verder dan een leerling die erover praat, is leerlingenbemiddeling, om zaken aan te pakken of te veranderen; ook opkomen voor jezelf en anderen; vaak beschouwd als een essentieel onderdeel van burgerschap.

Vertrouwen

Sterke overtuiging dat iets of iemand betrouwbaar, oprecht of bekwaam is.