Jongeren weten te weinig over phishing
Cybercriminelen spelen handig in op de coronacrisis om je via phishing in de luren te leggen. Een van de redenen voor het ‘succes’ van deze online fraudetechniek zit in de onwetendheid van de slachtoffers. Vooral jongeren blijken weinig van phishing te kennen.
Volgens een recente enquête van Febelfin heeft meer dan de helft van de Belgen (56%) het afgelopen jaar een phishingbericht ontvangen. Ruim een op de drie (34%) kreeg er één de afgelopen maand.
Opvallend is dat phishing nog te weinig bekend is bij de Belg: 12% van de bevolking heeft er volgens de enquête nog nooit over gehoord, bij jongeren gaat het zelfs om 30%! Die onwetendheid kan nare gevolgen hebben: 3% van de personen die ooit een phishingbericht ontvingen, is hierop ingegaan; bij jongeren is dat 5%.
Onvoorzichtig met financiële gegevens
‘Phishers’ zijn uit op gevoelige en financiële informatie. Vaak doen ze zich voor als je bank of een andere betrouwbare instelling. Dat 7% van de ondervraagden en zelfs 17% van de jongeren het afgelopen half jaar financiële gegevens deelde waarover men zich ongemakkelijk voelde, is dan ook geen goed teken. Bovendien zou 3% van de Belgen (en 8% van de jongeren) zijn bankcodes doorgeven als zijn bank daarom vraagt.
Zo trap je niet in de val
Oplichters zullen dit alles helaas graag lezen. In 2020 konden ze door middel van frauduleuze transacties via phishing meer dan 34 miljoen euro buitmaken. Verwacht wordt dat die trend dit jaar opnieuw zal stijgen.
Reden te meer om constant alert te zijn en volgende vuistregels strikt op te volgen:
- Geef nooit je persoonlijke codes in reactie op een telefoongesprek, e-mail, sms, sociale media- of WhatsAppbericht.
- Klik nooit zomaar op een ontvangen link. Je surft beter zelf rechtstreeks naar de website van je bank of gebruik de app van je bank.
- Meld elke phishingpoging aan je bank (phishing(at)domeinnaamvanjebank) en stuur verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be
Wil je weten hoe goed jij een phishingpoging herkent? Doe de quiz