Phishing via internetbankieren neemt sterk toe
Het aantal valse berichten die proberen je bancaire gegeven en codes te ontfutselen is in het eerste kwartaal van 2018 toegenomen met 60% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. Maar liefst 1361 slachtoffers hebben zo in totaal meer dan 1,95 miljoen euro verloren.
Bankenfederatie Febelfin trekt aan de alarmbel: oplichters gebruiken nieuwe manieren om hun doel te bereiken. Ze versturen niet alleen valse e-mails, maar ook sms’en, WhatsApp-, Instagram- en Facebook-berichten. Of ze plaatsen een vals bericht op een tweedehandssite.
Deel dus nooit je bancaire gegevens via e-mail, telefoon of sociale media en stuur nooit je bankkaart op!
Wat als je een verdacht bericht ontvangt?
Denk je een phishing-bericht te hebben gekregen, stuur dit dan meteen door naar je bank via phishing@domeinnaam-van-je-bank (bv. phishing@ing.be) en naar verdacht@safeonweb.be, het meldpunt van het Centrum voor Cyberveiligheid België (CCB).
Ben je het slachtoffer van fraude via internetbankieren? Neem zo snel mogelijk contact op met je bank en Card Stop (070 344 344) om je bankkaart en/of rekening te laten blokkeren.